KIJKEN NAAR SCHILDERKUNST. Een lezingencyclus van twee maal 8 ochtenden en een dagexcursie.
In het voorjaar 2021 start in de theaterzaal van het Cultuurhuys De Kroon te Waddinxveen een reeks lezingen over
VROUWEN IN DE KUNST deel 1 en deel 2
Inleiding:
Anguissola, Gentileschi, Claudel, Goncharova – wie kent ze wel?
De kunstgeschiedenis is hoofdzakelijk gericht op ‘dead white male artists’.
Vrouwelijke kunstenaars zijn vaak in de vergetelheid geraakt of in de schaduw gebleven van ‘de grote meesters’.
De kunstgeschiedenis als wetenschap ontstond halverwege de 19e eeuw.
Toen werd de canon van de kunstgeschiedenis geschreven.
Het was de tijd dat vrouwen een ondergeschikte positie hadden en waren aangewezen op het privédomein: trouwen, kinderen krijgen,
een toegewijde echtgenote zijn.
De witte man stond bovenop de apenrots.
Deze tijdsgeest is bepalend geweest voor onze blik op de kunstgeschiedenis.
Herhaling van de canon levert bevestiging op en leidt uiteindelijk tot bestendiging.
Daarom moet er veel meer aandacht komen voor de grote kunstenaressen.
In 1990 verscheen The Dictionary of Women Artists met tienduizenden kunstenaressen.
Maar als ik in een zaal vraag één vrouwelijke kunstenaar te noemen is het meestal stil.
En dat terwijl kunst is gemaakt door mensen: mannen én vrouwen.
Programma: Vrouwen in de kunst. Deel 1, 2021
1. 23 sept. Inleiding
2. 30 sept. 16e eeuw en Renaissance
Plautilla Nelli/ Sofonisba Anguissola/ Barbara Longhi/
Catharina van Hemesse/ Lucrezia Quistelli/ Marietta
Robusti
3. 7 okt. 17e eeuw Barok
Judith Leyster/ Artemisia Gentileschi/ Clara Peters
4. 14 okt. 17e eeuw Barok
Anna Maria van Schurman/ Louise Moillon/ Maria v.
Oosterwijck/ Mary Beale Lavinia Fontana/ Elisabetta
Sirani/ Michaelina Wautier
5. 28 okt. 18e eeuw Classicisme/Rococo
Vigée le Brun/ Rosabalda Carrièra/ Angelia Kaufmann
6. 4 nov. 18e eeuw Classicisme/Rococo
Rachel Ruysch/ Mary Moser/ Marie-Guillemine Benois/
Anna Dorothea Therbusch/ Constance marie Charpentier/
Marquetie Gerard / Anne Vallayer-Coster
7. 11 nov. 19e eeuw Romantiek en Sociaal Realisme
Elizabeth Thompson/ Louise Jopling/ Marie Bashkirtseff/
Emil Mary Osborn / Vanessa Bell / Rosa Bonheur.
8. 18 nov. 19e eeuw Impressionisme:
Berthe Morisot/ Mary Casset/ Eva Gonzales en Marie
Bracquemond.
9 en 10. 25 nov. Excursie naar een relevante tentoonstelling.
Carina Mathot is beeldend kunstenaar en docente beeldende vorming, kunstgeschiedenis en
kunstbeschouwing. Zij volgde haar schilder/tekenopleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende
Kunsten in Den Haag, waar zij tevens M.O. tekenen en kunstgeschiedenis studeerde. Zij specialiseerde zich in
kunstbeschouwing door het volgen het Colloquium Moderne Kunst, Mythologie en Filosofie aan de Vrije
Academie, de Open Universiteit en de HOVO van de VU te Amsterdam. Zij geeft kunsteducatie en
kunstbeschouwing bij instellingen en voor particulieren. Zij geeft schilderworkshops en organiseert
schildervakanties. Zij is gespecialiseerd in monumentale schilder- en glaskunst en werkt in opdracht voor
bedrijven en overheden. Zij exposeert regelmatig in galeries in binnen- en buitenland